topbella

02 December 2009

"BEKERJA" untuk ALLAH atau Manusia??

Allahu Akbar... Allahu Rabbi..

Bismillahirrahmanirrahim...

Salamun a'laikum..Alhamdulilllah masih diberi nikmat untuk hidup pagi ini. Dan semoga nikmat ini disyukuri dengan menundukkan ketaatan pada-Nya. Biasa kita dengar "indahnya jika hidup ini segala-galanya kerana Allah", ya cukup terasa nikmatnya jika semuanya kerana Allah. Tali keyakinan itu harus kita ikat sekuat-kuatnya, kita serah sepenuhnya, kita percaya walau tanpa ada secalit keraguan pada-Nya, dengan itu apa jua perkara yang kita lakukan pasti Allah di hadapan kita. Kita percaya Allah melihat kita setiap saat, saat kita melakukan kebaikan dan kemaksiatan, juga saat kita di tengah-tengah manusia ataupun tika kita bersendirian, saat kita melakukan dengan anggota badan mahupun hanya dengan detikan dari dalam hati, semuanya dalam pengetahuan Allah. Inna solati wa nusuki wa mahyaya wa mamati lillahi Rabbil A'alamin..(sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanyalah untuk Tuhan Sekalian Alam). Ini ikrar kita lima hari sekali setiap kali menunaikan solat fardhu, namun seringkali kita telupa dan terleka dengan lafaz ikrar kita pada Allah.

Astaghfirullahal A'zim..Astaghfirullahal A'zim..Astaghfirullahal A'zim.. Wa Natubu ilaik..
Terkadang kita lebih mementingkan pandangan manusia pada kita. Mahu dilihat semua serba sempurna, bagus dan baik. Bahkan lebih teruk jika merasakan diri kita lebih baik dari orang lain. Jangan sampai amalan kita menjadi sia-sia.Timbullah penyakit riak, ujub dan sum'ah. Na'uzubillahi min dzalik. Berhati-hatilah kita semua. Ketahuilah Allah mengawasi kita setiap saat, hatta setiap apa yang terdetik di hati kita juga Dia Maha Mengetahui. Kita tidak akan mampu lari dan menyembunyikan sesuatu apa pun dari-Nya. Perbanyakkan istighfar agar ia dapat melunturkan dosa-dosa kita.

Terkadang kita mendahulukan manusia daripada Allah, apabila sampai tugasan dari pihak atasan kita segera kita laksanakan, tapi hak Allah ada juga yang kita abaikan. Kadangkala pula kita mengutamakan diri kita dahulu berbanding Allah dan Muslim yang lain. Ambil hanya yang mahu dan tinggal apa yang tidak mahu. Ingatlah pesan Allah didalam surah al-Baqarah : Marilah kita bersama luruskan kembali niat dalam meneruskan hidup dan melangkah di jalan dakwah.
Terkadang kita mahu terus saja mengikut seperti apa yang kita mahu. Bukankah Allah mengajarkan kita supaya bersikap lembut sesama Muslim? ya mungkin tanpa kita sedari ia tergambar pada percakapan, raut wajah ataupun perbuatan kita. Jalan dakwah dan tarbiyah banyak mengajarkan dan melatih kita untuk menjadi lebh baik, bukan hanya kita, tapi orang lain juga. Jangan dengan hanya pakaian yang baik, percakapan yang teratur dan kedudukan kita membuatkan kita lupa. Barangkali ada lagi yang kurang serba serbi dari kita, namun mereka ini Allah mendengarkan doa mereka. Jangan hanya penat mengatakan kita telah lakukan itu dan ini dan akhirnya jangan juga terkejut dan penat kerana tiada ganjaran apa-apa kerana ia bukan lagi kerana Allah. Biarlah tiada makhluk pun yang mengetahui tapi cukuplah Allah saja yang mengetahui. Biarlah ia menjadi rahsia kita dengan Sang Pencipta. Biarkan juga andai tiada manusia yang mengetahuinya tetapi cukup dengan pembicaraan para penduduk langit.
Hasbiyallahu wa ni'mal wakiil.

0 bersilaturrahim: