topbella

27 February 2010

Wahai Rasullullah, kami merinduimu...


Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah, selawat dan salam tercurah ke atas junjungan baginda Rasulullah s.a.w, para sahabat dan keluarganya.

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (surah Al-Ahzab:21)

Hakikat Cinta

"Wahai Rasulullah, engkau sangat aku cintai", kata Umar. "Tidak Umar, sesungguhnya katakanlah aku lebih engkau cintai dari dirimu" kata baginda. Maka tingginya martabat cinta pada Rasul ini. Cinta memerlukan pembuktian, tidak cukup setakat meniti di bibir semata. Dengan melakukan sunnah baginda itu membuktikan cinta kita terhadap baginda.

Para sahabat mengatakan mereka adalah golongan yang Rasulullah paling cintai, kerana hidup bersama di zaman Rasulullah dan bersama-sama menyebarkan Islam bersama Rasulullah, maka apa jawab Rasulullah? Bukan, ada segolongan manusia yang aku rindu dan cintai, mereka tidak hidup di zamanku, tidak pernah bertemu denganku, tetapi mereka mengimaniku dan mengamalkan sunnahku. Ya, itu yang Rasulullah katakan.

Jadi kita ditahap mana? Tidak mahukah kita mengatakan "akulah dari golongan itu!"?. Sejauh mana kita membuktikan cinta kita pada Rasulullah? Adakah cukup sekadar mengingati hari kelahiran baginda? sedangkan untuk mempamerkan identiti Islam saja sudah malu, mahu menyampaikan Islam juga malu, apa lagi untuk menyambung perjuangan baginda yang terdahulu sudah merasa tidak mampu. Jangan nanti di akhirat kita tidak malu pula menagih syafaat dari Rasulullah. Begitu, harus dibuktikan sejauh mana cinta kita pada Rasulullah.

"Ummati! ummati! ummati!"..sehingga akhirnya Rasulullah menyayangi kita. Hingga ke hujung nyawanya wahai teman, ketika bertarung dengan sakaratulmaut baginda masih mengingati kita..masyaAllah..jiwanya penuh dengan kasih sayang,namun kita bagaimana? Selawat pula bagaimana?setahun sekali? Sirah Rasulullah tahu? diamal atau sekadar ilmu?. Jawapannya ada di tangan kita.

Hakikat Perjuangannya

Tiada kenal lelah. Ikhlas. Yakin pada janji Allah. Itulah Rasulullah, suri teladan buat kita. Sehingga kini kita merasai nikmat Iman dan Islam itu. Maka tugas kita apa, yuk sambung perjuangan Rasul!. Makanya harus sedia, jalan ini tiada tilam empuk, tiada karpet merah, tiada makanan sedap saja. Jalan penuh duri, penuh dengan kesakitan, tapi nanti akhirnya adalah kemanisan, kebahagiaan dan kenikmatan. Itu yang perlu kita ketahui, agar nanti kita tidak mudah menyerah, tidak mudak goyah kerana ya memang begitulah sunnatullah di jalan ini. Rasulullah bukan hanya diugut dengan kata, bukan saja tawaran harta dan takhta, tapi tidak kurang juga siksaan yang baginda temukan. Diletakkan tengkuknya dengan najis, direntap kain di lehernya, di baling batu dan sebagainya. Kita bagaimana? belum sampai tahap itu lagi, tapi sudah mau menyerah. Aduh, cepat goyah ni. Janganlah kita seperti buih dilautan seperti yang disebutkan Rasulullah, banyak tapi mudah pecah. Teliti dan selamilah setiap keadaan yang Rasulullah lalui, bandingkan pula dengan kita, agar nanti ia boleh menjadi motivasi diri yang akan terus membuatkan kita mahu berjuang.

Semoga dengan ini, kita sama2 kembali merenung ke dalam diri, apa yang belum kita ada harus cari dan pupuk dalam diri, apabila benih yang disemai tadi mulai berhasil, nah inilah manfaat buat diri kita dan juga saudara Islam kita yang lain. R: "Sebaik-baik dari kamu adalah yang bermanfaat kepada orang lain".

"HIDUP UNTUK MEMBERI"

0 bersilaturrahim: