topbella

08 April 2010

Al-Quran adalah penyelesaiannya!

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah buat Tuhan Sekalian Alam dan selawat dan salam tercurah ke hadrat Rasulullah s.a.w, keluarga,sahabat dan para salafussoleh seluruhnya.

Allah mengatakan di dalam Kalam-Nya:
"Kitab Al Quran ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa",(2:2)

Kekuatan yang umat Islam punyai dahulu, sumber energinya adalah Al-Quran. Sedangkan umat Islam kini semakin lemah kerana sumbu kekuatan tadi telah hilang dari dirinya. Kita umpamakan seperti keadaan orang yang baru saja buta, keperluan baginya pastilah tongkat, iya kan? cuba diambil tongkat tersebut. Pasti dia susah untuk menapak, jika dia mahu terus jalan pasti meraba-raba apa yang ada disekitarnya. Tapi boleh jadi nanti dia terlanggar pintu, tersepak batu, terpijak duri, terjatuh tangga atau apa saja. kerana apa? tongkat yang menjadi keperluannya tiada. Yang akan membantunya jalan dengan baik tiada padanya. Maka akibatnya banyak kemudharatan yang bisa dia dapat. Makanya, berbalik kita pada Al-Quran tadi, yang sudah tidak lagi dipegang, dibaca, dipelajari, diperhati dan diikuti..maka natijahnya jadilah umat kita seperti kondisi hari ini.

Korupsi dimana-mana, penindasan, pengkhianatan, penipuan, pembunuhan, zina, buang bayi tidak lagi asing, hubungan sejenis, hiburan yang sangat melampaui batas, berlumba mengejar pangkat dan nama, tamakkan dunia, yang kaya terus kaya, yang miskin semakin papa kedana. Memikirkan masalah umat tidak terlintas di fikiran. Belia yang bakal menjadi pemerintah kesukaannya adalah hiburan dan sukan, fesyen dan perempuan. Mesti trendy, up to date, pelik jika tiada pacar. Jangan ditanya baca al-Quran atau tidak? barangkali belum pernah dia tahu apa itu Al-Quran, tikar solat pun belum lagi sentuh..padahal usia semakin tua dan tidak sedar ajal hampir tiba. Terus larut dan hanyut dengan tipuan dunia. Kejahiliyahan yang lebih dahsyat dari zaman nabi terdahulu. Astaghfirullahal a'zim..

"( Al Quran ) ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa. "(3:138)

Kerana tidak pernah melihat tulisan al-Quran, tidak dipegang, dibaca, difahami, dipelajari, dihayati , diamal dan dihidupkan dalam diri setiap Muslim, maka inilah akibatnya. Tidak tahu lagi membezakan yang mana kebaikan dan kebathilan,halal haram, dosa pahala, syurga dan neraka. Hidup yang sudah tiada lagi halatuju. Sangat keliru dengan apa yang dicari sebenarnya. Dicari dan cari penawarnya. Terapkan pendidikan seks diawal sekolah, pendidikan moral, dan berbagai lagi cara yang tidak masul akal bahkan menjadi semakin parah. Kerana penawar di depan mata sudah tidak nampak lagi. Pokoknya, jika mau kembali sihat, tidak ada jalan lain melainkan kita kembali kepada Al-Quran kerana sesungguhnya padanya terdapat penawar, penawar kepada segala penyakit.

Jadi, tidak dapat tidak, maka ayuh kita semua! yang tidak tahu harus mencari, dan yang tahu harus mengajarkan. Peranan setiap dari kita harus ada, siap untuk memberi dn sedia untuk menerima. Yang penting adalah sedarlah dan binalah kesedaran pada orang lain bahawa Al-Quran sangat kita perlukan dan dekatilah, sucikanlah diri kita dari dosa, bersihkanlah hati kita dari segala noktah hitam yang telah menempel di hati kita. Agar sakit itu dapat segera diubati.

Manakala bagi kita yang telah mengetahui tentang hakikat kebenaran itu tapi masih tidak mahu berubah, maka takutlah dan siap-siaplah dengan apa yang akan dihadapi. Jangan sampai Al-Quran yang sepatutnya memberi syafaat kepada kita akan bertukar menjadi laknat.
Tetapi berita gembiralah bagi mereka yang hidupnya bersama dengan al-Quran.

"Sesungguhnya Al Quran ini memberi petunjuk kepada ( jalan ) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang mu’min yang menerjakan amal soleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar"(17:9)

Wallahua'lam.


02 April 2010

Doa bagi Menyucikan Jiwa

اللهم آت نفسي تقواها وزكّيها أنت خير من زكّاها أنت وليُّها ومولاها


“Ya Allah, kurniakanlah ketaqwaan kepada jiwaku dan sucikanlah ia, dan Engkau sebaik-baik yang menyucikannya, Engkau adalah Wali dan Maula-nya ”(Diriwayatkan oleh Muslim dan Nasa’i)"