topbella

30 March 2009

Salam mujahadah..

Sebelum kaki melangkah ke medan jihad..jihad ilmu..inginku coretkan seuntai kata buat insan2 yang tidak pernah ku kenali di alam maya ini..meskipun begitu ia tidak menjadi penghalang andai tujuan kita sama..berlari menuju allah..

Begitulah hakikatnya hidup yang tidak akan terlepas dari tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada insan bergelar khalifah sejak berabad tahun dahulu..seorang dai'e tetap akan melebarkan sayap dakwah walau dalam keaadaan apa pun dia..walau dimana pun dia berada..meskipun di dunia maya..apatah lagi dunia nyata..harus lebih dari itu..

Sedikit pesanan buat diri dan sahabat2 yang akan melangkah ke gerbang peperiksaan, didoakan semoga antum semua mumtaz dalam study antum..berikanlah hak kepada pelajaran antum tapi jangan pula dengan ujian yang sedikit ini membantutkan gerak kerja dakwah yang harus berjalan..inilah hakikat yang mesti kita lalui..cuma terpulang pada kita bagaimana kita akan melaluinya...


Saudaraku,
saat ini segeralah ikat hatimu pada tuhan..tika dirimu hampir goyah dengan ujian yang allah datangkan...segeralah bersihkan dirimu dari dosa dan noda yang mungkin tidak engkau sedari yang engkau telah lakukan..tuhanmu sentiasa menanti hambanya merintih sayu memohon anpunanNya..agar tidak ada yang terhijab bilamana dirimu menadah tangan memohon sesuatu dariNya..


Saudaraku,
ketahuilah walau usahamu setinggi gunung..seluas lautan..sebanyak pasir dipantai namun..engkau tetap tidak mampu menyatakan kejayaan itu milikmu..ingatlah andai allah tidak mengizinkan nescaya tidak akan kau perolehi..ketahuilah hakikat dirimu yang lemah itu..jangan pernah engkau lupa..

Saudaraku,
peperiksaan dunia ini hanyalah sekadar menguji pengetahuanmu yang tidak seberapa itu..ini bukanlah ujian sebenar..ujian iman itu adalah yang lebih utama...namun, jika ujian yang sedikit ini belum mampu untuk kita hadapi bagaimana dengan ujian yang lebih hebat untuk mengetahui sejauh mana kebenaran ikrar kita dihadapan tuhan setiap hari..lima kali sehari..kembali renungkan..

Saudaraku,
berikanlah hak tuhanmu..pastikan ibadahmu tidak kau kurangi hanya gara2 ujian yang kecil ini..jagaah solatmu,tajjudmu,solat nawafilmu,puasamu,tilawah dan zikirmu agar ia tidak berkurang kerana imanmu juga bisa menurun..yakinlah jika kita memberi hak Allah dan membantu agamaNya...pasti Dia juga akan membantu kita. "In tansurullah yanshurkum wa yutsabbit aqdaamakum" dan jika sudah engkau membantuNya "in yanshur kumullah falaa ghaaliba lakum".

Saudaraku,
Ku doakan kejayaanmu dan kejayaan kita bersama..semoga allah membantu kita bersama..jika kejayaan itu kita perolehi..ingatlah bahawa kejayaan itu juga semata2 untuk Islam..semoga kejayaan yang bakal kita perolehi akan menjentik hati2 mad'u yang jenis 'memaintainkan result' ini untuk menafikan bahawa dakwah mengganggu study..inilah peribadi da'ie, sentiasa menjadi contoh dan sentiasa bermanfaat kepada orang lain..

Ku letakkan titik noktah dari mata pena pejuang di lembaran warkah sufi buat kali ini..semoga bertemu lagi..

0 bersilaturrahim: