topbella

26 May 2009

BERUBAH UNTUK MERUBAH...

Termenung seketika..



Dua tiga hari ni bila buka je paper rasa macam-macam. Sedih ada, geram ada..entahlah semua perasaan dan bercampur baur. Namun bukan itu yang ingin diperkatakan. Cuma ingin berkongsi macam-macam sudah berlaku pada saudara seakidah kita. Selak saja suratkhabar Metro, akhbar paling laris dan paling hangat melaporkan apa yang berlaku dalam negara pasti anda akan jumpa 1001 macam masalah dan penyakit sosial yang menimpa negara tercinta kita ini.
" Apa la nak jadi dengan umat kita ni..", luahan bimbang dengan keadaan yang berlaku.

"Masyarakat kita jadi macam ni, cuba tengok di sekeliling kita..lihat apa yang terjadi..",luah seorang lagi teman membuat kami yang berada disitu semua berfikir.

"Em..sekeliling kita ni penuh dengan hiburan, jenayah, masalah sosial tak henti-henti..masyarakat turut mengikut arusnya..yang terlibat kebanyakannya remaja, sedihnya..bila bukak je tv pelbagai program realiti tv yang semuanya nak jadi selebriti..kanak2 pun dah didedahkan dengan dunia ini..lihat betapa suasana tempat kita hidup tu sangatlah memberi kesan pada kita. Jika hidup dalam komuniti yang sukakan jenayah, akhir-akhirnya kita pun akan terjebak sama. Sebab tu lah kita kena berada dikalangan orang yang soleh agar kita juga soleh sama macam orang tadi", satu lagi suara timbul.

"Tapi kita baik sorang-sorang tak cukup..tanggungjawabkita untuk ajak orang lain jadi baik tu mesti kita jalankan, kalau tidak, ahkirat nanti Allah tanya apa kita nak jawab?", yang lain menambah.

"Jadi,kerana itu kita kena tahu yang masyarakat kita ni belum lagi bebas..kita kena sedar yang pemikiran kita ni masih lagi dijajah, mereka (kafir) itu bukan nak sangat kita sampai keluar agama, tapi cukuplah kita memporak perandakan agama kita sendiri. Cukuplah sekadar kita ikut gaya hidup mereka yang jauh menyimpang dari apa yang Allah suruh", idea dari senior membuat semua diam berfikir.

"Jadi sekarang kita dah tahu kan? kita dah sedarkan? kerana kita dah tahu dan sedar, maka kita kena sedarkan mereka yang masih belum sedar dan yang buat-buat tak sedar ni..setuju??", lontaran cabaran.

"Setujuu..", yang lain menyahut.

Perbincangan kami berakir disitu.

********************

Aduuh...masyarakat kita sedang tenat wahai para pembaca!!!

Tak tau lagi dalam kondisi apa yang saya mahu katakan, agaknya kalau seorang pesakit tu rasanya dah tahap masuk ICU tingga tunggu ajal je la.


Siapa yang terlibat?? ya!!muslim majoritinya...barangkali anak-anak kita, abang kakak kita, adik-adik kita..namun kerana telinga dah lali mendengar berita-berita ini, mata malas dah nak menatap berita dek jenayah yang terlalu berleluasa..sedar tak sedar masalah ini rupanya sudah mula merebak dalam keluarga kita.


Satu hari bila dah terpampang di dada akhbar yang penjenayah itu rupanya adik-beradik kita barulah nak mula rasa sedar bahawa mencegah itu lebih baik dari merawati yang sudah parah menderita.





Kita mendabik dada mengatakan Malaysia adalah negara paling aman, hidup harmoni dan macam-macam lagi la. Tapi hakikatnya? saya yakin anda lebih mengerti. Lihat saja, setiap hari, setiap jam pasti ada saja rompak, ragut, bunuh, dan macam-macam lagi yang membuatkan diri rasa tidak selamat lagi untuk melangkah kaki keluar. Gerun mendengar, bimbang saja berhadapan dengan situasi sebegini. Na'uzubillahi min zalik.


Tolonglah saudaraku..bantulah mereka yang sedang terkapai-kapai hampir kelemasan dalam tipuan dunia. Tolonglah jangan buat-buat buta, jangan buat-buat pekak, jangan buat-buat tak tahu yang masyarakat kita sudah semakin hancur. Hidup penuh dengan hiburan, keseronokan, dan kemaksiatan. Tolonglah bantu mereka..mari bersama pedulikan mereka. Jangan hanya buat kebaikan hanya untuk diri sendiri tanpa memperduli orang lain. Jangan cukup berpuas hati andai kita tak terjebak dalam kancah ini, kerana tiada apa dapat menjamin kita selamat dari ditimpa musibah ini. Bala dari Allah tak mengenal siapa yang soleh siapa yang tidak. Maka dengan itu, sebelum terlambat sebelum Allah 'bersihkan' bumi Malaya ini ayuhlah kita berganding bahu melakukan sesuatu agar dapat penyakit ini dapat dikurangkan..


Caranya apa??
  • hidupkan suasana islami disekeliling kita, tidaklah terlalu formal..mula la sikit-sikit.
  • ajak kawan-kawan kita ke majlis-majlis ilmu agar kita dan mereka tidak jahil dan faham tentang agama.
  • sentiasa lakukan perbincangan agar minda lebih terbuka sekaligus cari jalan untuk menangani sekurang-kurangnya menyelamatkan diri sendiri.
  • banyakkan memuhasabah diri dan mendekatkn diri pada Allah.
  • bergaullah dengan teman-teman yang baik.

Ini hanya cadangan yang sedikit dan maaf kurang teratur..banyak lagi sebenarnya. Cuma apa yang penting?? perbaiki diri dan dalam masa yang sama ajaklah yang lain bersama. Bermula dari diri saya dan anda yang sedar, dan berusahalah menyedarkan orang lain. BERUBAH UNTUK MERUBAH..

0 bersilaturrahim: